Dl. Raul a zis ceva interesant in comentariul sau: „Nu se compara o scoala buna din oras cu una slaba de la tara. E posibil ca primul de la tara sa fie mai slab decat ultimul din scoala de la oras.”
E interesant, dar nu neaparat adevarat.
Si acum… Intrebarea din titlu: Care e o scoala buna? Aia care are toate resursele posibile si imposibile si lanseaza absolventi pe banda rulanta, sau aia, care, cu resurse limitate si in conditii vitrege de lucru, isi realizeaza scopul pentru care a fost creata?
Pentru mine, raspunsul este clar.
Codrin says:
O scoala buna e cea care isi pregateste elevii/studentii pentru viitor, indiferent ca e la oras sau la tara. Nici eu nu sunt adeptul portofoliului precum nici dl Raul nu e. Totusi ceva trebuie sa se schimbe. Invatam sute de formule, tocim zeci de comentarii, mai nou aflam la lb romana ce a mai facut Andreea Marin.
Funeriu vrea sa schimbe ceva doar ca nu stie ce si nici nu prea are idee cum sa faca acest lucru nestiind in ce anume sa il schimbe.
Melania, ai vazut care sunt cele 8 competente pe care ar trebui sa le aiba un elev cand termina invatamantul obligatoriu? Sincer, acele competente le are acum un pusti de clasa a5a – a6a care sta 7-8 ore pe net (mai putin exprimarea corect gramaticala:D).
Parerea mea este ca o scoala buna ar fi cea care te-ar ghida, in functie de „inclinatiile” tale, spre viitoarea ta profesie. Prin diferite specializari..mai exact….consiliere si orientare educationala si in cariera..inca de pe bancile scolii primare!
Testare aptitudinala..!
Vezi in clasele 1-4 daca e bun la stiinte exacte, atunci vorbeste cu parintii si il inscrii numai la cursuri de genul (plus romana si limbi straine). Il axezi pe ce stii ca se pricepe. Il mai testezi 1-2 ori in timpul gimnaziului pentru a putea fi indrumat mai departe catre un liceu de specialitate (fie matematica, fizica, informatica etc.). Trebuie urmarita specializarea invatamantului. Dar..daca mama vrea ca baiatul bun la informatica sa devina artist (ca, na, asa vrea ea – sa aiba un artist in familie), te poti impotrivi!?!
Daca incepem de acum sa le dam „n” competente tuturor elevilor, iar pregatim o generatie de oameni buni la toate.
Posted on 30 martie 2010 la 2:09 pm.
Codrin says:
P.S.: Melania, imi cer scuze ca am scris un comentariu mai tare decat articolul tau :)..
Posted on 30 martie 2010 la 2:09 pm.
melaniacoman says:
Hey, no problem!
Sunt suficient de sigura pe mine sa nu ma deranjeze treaba asta… 😀
Ai dreptate cu cele 8 competente – intrebarea mea e cati profi le au in momentul asta?
Pupici si fa-i praf pe profii tai de PhD!
Melania
PS: Si mama mea spera sa ajung macar in cor… Da’ daca eu aveam o voce de magar ragusit pe vremea aia, ce pretentii sa mai aiba?
Posted on 30 martie 2010 la 2:53 pm.
Mihaila Raul says:
M-am exprimat gresit cu scoala buna de la oras si cea rea de la tara. Am lucrat in invatamant in ambele medii. La rural elevii de a V-a erau foarte buni, ca si cei din oras, pentru ca invatatorii localnici se ocupau. Calitatea scadea foarte jos la clasa a VIII-a. Plus ca nu puteam sa las repetenti ca se desfiinta clasa din lipsa de numar de elevi si se desfiinta si catedra. Calitatea scadea pentru ca atunci (in 1991) la tara au ramas hahalerele ca profesori. S-a redus numarul de elevi in clase si profesorii cu catedre la tara s-au mutat la oras. Ulterior am rupt cu invatamantul. Revenind la rural, eu am sfatuit parintii cu pretentii sa trimita elevii la scoala in oras, chiar daca costa mai mult, pentru ca aveau sanse mai mari in viata. Elevii din rural nu erau mai putin dotati decat cei de la oras, in schimb profesorii ramasi in rural erau mai slabi. Nu mai stiu care e situatia acum.
Eu consider o scoala buna cea care stimuleaza creativitatea elevilor. Ar trebui schimbata mentalitatea profesorilor de invatare prin repetitie si fara a intelege sensul. Ma scotea din sarite la scoala sa invat poezii pe de rost. Constat ca metoda se practica in continuare. Cred ca elevii nu gandesc, ci invata mecanic. Probabil nu toti.
Am facut la facultate (Geofizica) matematica pana in ultimul an si in viata in sens strict nu am utilizat-o nici macar pe cea din liceu. E drept ca matematica te ajuta sa ai o gandire logica si directa, pe filiera ipoteza – demosntratie – rezultat, dar parca integrale triple si derivate pentru un amarat de vanzator e prea mult. Si constat ca la 40 de ani lumea nu mai stie nici 10% din ce a invatat in scoala. Sunt probleme de matematica, clasele V-VIII pe care nu stiu sa le faca absolventi de facultate. Concluzia e ca este timp irosit aiurea in invatamantul actual.
Posted on 30 martie 2010 la 3:31 pm.
melaniacoman says:
Eu consider ca o scoala buna e cea care are rezultatele pentru care a fost creata: adica oameni capabili sa gandeasca singuri, chiar daca gandesc nazbatii.
Cea mai trista chestie pe care am vazut-o vreodata a fost in autogara de la mine de acasa, unde un tanar intreba care e autobuzul care merge la Targoviste, parca… Nu stia sa citeasca. Era un tanar normal. Nu avea nici o deficienta vizibila si parea ca are toti neuronii acasa.
Scoala iti da o serie de mijloace si niste directii generale… Ca Doamne-Doamne, nici sistemul educational nu-ti baga nimic in traista…
Posted on 30 martie 2010 la 3:37 pm.
Codrin says:
Ai cam pus punctul pe I in ultimul comentariu, Melania. O scoala buna e cea care te invata cum sa te descurci, unde sa cauti atunci cand ai nevoie. Iti da metoda, te invata sa o folosesti. Daca ti-ar da rezultatul pentru un anumit exemplu (cum de altfel se intampla la noi de cele mai multe ori), in alta situatie nu ai fi in stare sa faci acelasi lucru, sa aplici aceeasi metoda.
Posted on 30 martie 2010 la 5:20 pm.
melaniacoman says:
N-am vrut…
Asta este tristetea mea principala.
Bunica mea nu a putut face scoala inalta – avea o profesoara rea la istorie si geografie. O timora.
La scoala ar trebui sa te simti bine… Ar trebui sa te simti in siguranta.
Citeam pe forumul site-ului LEN despre copiii cu ADHD – un tanar (banuiesc ca e tanar, dupa ton), povestea cum e cu ei, ce dificil de educat sunt.
Faptul ca un profesor nu e in stare sa isi tina lectia cu un copil cu ADHD in clasa ma face sa explodez – drept in banca, mainile la spate!
Asta a fost chinul meu de copil crescut la tara in clasele I-IV. Pana cand m-am obisnuit.
Nu e off-topic – este fix legat de chestia asta – ce ar trebui sa iti mai dea scoala, in afara de metoda…
Posted on 30 martie 2010 la 5:37 pm.
Codrin says:
Din pacate, iar ai facut ceva ce nu ai vrut..ai pus un nou punct pe i…la noi, profesorii nu fac altceva decat sa isi tina lectiile..atunci cand reusesc sa faca si acest lucru!!!
Ei nu stiu sa educe..in adevaratul sens al cuvantului!!!
Posted on 30 martie 2010 la 9:20 pm.