Din Legea Educatiei Nationale citire… or sa fie mai multe comentarii, pe marginea articolelor care imi plac mie mult de tot…

In acest moment – articolul 12.

„(1) Educatia permanenta este un drept garantat de lege.
(2) Educatia permanenta include totalitatea activitatilor de învatare realizate de fiecare persoana de-a lungul vietii, începând cu educatia timpurie, în scopul dobândirii de cunostinte, formarii de deprinderi/abilitati si dezvoltarii de atitudini semnificative din perspectiva personala, civica, sociala si/sau ocupationala.”

Citez dintr-un filmulet destul de celebru – Shrek – partea a IIa… „Sure! You have the right… What you lack is the capacity” (ma rog, acolo era chiar dragut – „you have the right to remain silent…”)

Vorbim o idee mai incolo de finantarea acesteia… precum si de faptul ca, neavand o forma de finantare normala la cap (ok, n-am ajuns eu acolo, gata! potoliti-va!), nu prea avem despre ce discuta. Sa nu uitam nici de aspectul vointei si dorintei proprii, ok? Educatia permanenta se caracterizeaza prin vointa lui Gigel, in primul rand.

Art. 22 (1) Sistemul de învatamânt preuniversitar cuprinde urmatoarele niveluri:
a) educatia timpurie (0 – 6 ani), formata din nivelul anteprescolar (0-3 ani) si învatamântul prescolar, care cuprinde grupa mica, grupa mijlocie, grupa mare (3–6 ani);
b) învatamântul primar care cuprinde clasa pregatitoare si clasele I-IV;
c) învatamântul secundar care cuprinde:
– învatamântul secundar inferior sau gimnazial, care cuprinde clasele V–IX,
– învatamântul secundar superior sau liceal, care cuprinde clasele de liceu X–XII, pentru filiera teoretica si pentru filiera vocationala, respectiv clasele de liceu X-XIII, pentru filiera tehnologica;
d) învatamântul tertiar non-universitar, care cuprinde învatamântul postliceal.

Vai de fundul nostru! Invatamantul anteprescolar – 0-6 ani… Saracul gandacel! Nici nu iese bine din burtica cumnata-mii si incepem sa il pregatim…

Art. 23, alin 2 „(2) Organizarea unitatilor de educatie timpurie anteprescolara, continutul educativ al acesteia, standardele de calitate si metodologia de organizare ale acesteia se stabilesc prin hotarâre de
guvern initiata de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, în termen de maximum 12 luni de la promulgarea prezentei legi.”

Ale educatiei prescolare? Sau ale organizarii? Sau ale unitatilor? In plus, ce are Guvernul cu continutul educativ al acesteia, oricare o fi ea? Cu standardele si cu oaresice metodologie, ok. Da’ continutul cred ca ar trebui sa fie indicativ.

La art. 28, alin 5 apare o chestie noua – comitetul sectorial – ce e ala? – si mentiunea SPP si SO: „(5) Pregatirea prin învatamântul profesional se realizeaza pe baza standardelor de pregatire profesionala aprobate de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, în urma consultarii partenerilor sociali. Standardele de pregatire profesionala se realizeaza pe baza standardelor ocupationale validate de comitetele sectoriale.”

Zic si eu ca un mare critic ce ma aflu – daca, intamplator, nea Vasile si cu tanti Mitza citeau legea asta, nu incepeau ei sa se intrebe ce e aia standard ocupational?

Art. 52 (1) Numarul de ore alocat disciplinelor din planurile-cadru de învatamânt este cuprins între cel mult 20 de ore pe saptamâna la învatamântul primar, cel mult 25 de ore pe saptamâna la învatamântul gimnazial si cel mult 30 de ore pe saptamâna la învatamântul liceal. Aceste ore sunt alocate atât pentru predare, cât si pentru învatarea în clasa, asistata de cadrul didactic, a continuturilor predate, conform prezentei legi.

Stiam eu de ce nu imi place sistemul nostru educational!!! Iaka… 30 de ore pe saptamana!!! In ritmul asta, la 15 ani, Gigel n-o sa mai vrea sa munceasca – o sa vrea direct la pensie!!!

Hai, va las si pentru maine o serie…

M


19 Comments on “d-ale LEN – art 12…”

You can track this conversation through its atom feed.

  1. Emilia says:

    Melania, nu te mira de ce legi le ies astora.Daca iti spun ca seful meu(al unui judet intreg de fapt)este ginecolog ce mai poti comenta! Talmes – balmesul de care spuneam in postarea mea- multumesc pt comentariu – este mai vizibil in educatie decit oriunde.

  2. Paun Cristian says:

    Or sa ajunga astia mici sa ne dea in judecata daca ii „obligam” sa mai citeasca ceva in afara acelor 30 de ore de studiu pe saptamana (oare in orele alea ar intra si sportul).

    Pe legea mea…

  3. Emmy says:

    Hai sa fim seriosi,eu la gimnaziu am avut 30-36 ore pe saptamana (depinde de clasa), iar la liceu 36-42 ore / saptamana si nu ne mai plangea nimeni de mila.

    Are cineva idee care este media actuala – inainte sa putem judeca daca propunerea din legea este prea sus sau prea jos?

    Si se uita esentialul: orele in care copiii sunt la scoala sunt ore in care parintii pot munci fara sa fie nevoiti sa plateasca bona. Ceea ce, de fapt, reprezinta unul dintre cele 2 obiective principale ale educatiei institutionalizate.

  4. melaniacoman says:

    @ Emmy

    Ca de obicei, te trezesti tu Gica Contra.

    Sunt sigura ca e mai bine sa ii institutionalizam de tot pe copii… Hai sa facem o educatie de tip spartan (adica de la 7 ani incolo ii ducem, cel putin pe baieti, sa ii facem razboinici, sa poata munci femeile mai cu spor) sau sa facem cumva sa ii institutionalizam din momentul in care se nasc. Asa scapam de o grija si avem o forta de munca ready & willing. Nu mai platim concedii de maternitate si de ingrijire a copilului, nu ne mai stresam cu depresii post-natale care se sfarsesc cu infanticid…

    Bai? Tu te citesti?

    Evident… si iti si place…

    Media actuala este similara – adica in 25 si 30 de ore pentru cei din clasele a IX-a pana intr-a XII-a si probabil, sinistru chiar, si pentru cei din gimnaziu.

    La asta, adauga si meditatii si alte balarii, nascute din imaginatia febrila a nenorocitilor de parinti.

    M

  5. Emmy says:

    Mai cititi odata Art. 12, punctul (1): „Educatia permanenta este un drept garantat de lege.”

    Unde ati vazut voi ca ar fi un drept al cetateanului? Mai mult, al copilului?

    Educatia este dreptul grupului social dominant (de la intrarea in modernitate: a statului) de a-si forma membrii / cetatenii conform nevoilor sale de supravietuire ca grup. Si asta inca de la inceputul istoriei – posibil de la Erectus incoace – dar ceva mai vizibil de cand cu modernitatea, industrializarea, institutionalizarea, statul national etc (acestea sunt de fapt dimensiuni diferite ale aceluiasi fenomen social).

    Acum, evident, noi putem alege in ce lume sa traim – daca inchidem ochii strans de tot, ne putem crede intr-o lume roz populata de iepurasi de Pasti.

    A chacun son choix.

  6. Mihaila Raul says:

    Eu am doi copii mici, in clasele I si, respectiv a III-a. M-am apucat de facut copii mai la batranete. Am facut facultatea in perioada 1986 – 1991 la stat, cum era pe acea vreme. La copii mei constat ca invatatorii le dau o multime de teme si nu stimuleaza inteligenta si creativitatea. Ca si pe vremea mea, la matematica fac un tip de exercitiu de 10 ori si apoi stiu sa-l rezolve pentru ca l-au mai intalnit. Acesta a fost modul de invatare acum 20 de ani si vad ca profesorii- invatatorii il perpetueaza. Eu nu sunt adeptul cu portofoliu si cu pondere a notelor anuale in nota la examinare deoarece este tentatia de a da note mari pentru a concura cu alte entitati banuite ca dau note mari. Nu se compara o scoala buna din oras cu una slaba de la tara. E posibil ca primul de la tara sa fie mai slab decat ultimul din scoala de la oras. Este doar un exemplu, nu discutam de cauze. Plus ca se creaza premisele de a cotiza la prof. ca sa nu-ti dea note mici. Eu sunt adeptul examenului total. Vrei la liceu bun, concureaza, indiferent de unde ai veni. Examenul de acest gen are sanse mai mici sa fie fraudat fata de repartizarea computerizata. Asa era pe vremuri. Eu am facut liceu de matematica fizica. Se inghesuiau o gramada si ultima nota era 7,25. Restul sa se faca ospatari ca avem nevoie si de acestia. Daca unul are o indispozitie la examen, va rata, dar ulterior va ajunge acolo unde ii e locul. Numai competitia naste valoare. Asa, toti fac facultate si masterat si te mai si sfideaza. Plus ca esti blocat la ocuparea unui post de tot felul de analfabeti cu masterat, ca e o moda acum.

  7. melaniacoman says:

    @ All

    Eu mai postez o chestie, dar ramane sa mai discutam p-acilea, ca mai am una-doua chestii de zis.

    M

  8. melaniacoman says:

    @ Emmy

    Educatia este dreptul grupului social dominant (de la intrarea in modernitate: a statului) de a-si forma membrii / cetatenii conform nevoilor sale de supravietuire ca grup.

    1. Sursa?

    2. Intelegem deci, ca dreptul la educatie este inalienabil si e al Statului… de a-si forma membrii in functie de nevoi…

    Hm, sa se duca Statul sa dea BAC la 7 materii??? Sa se duca Statul sa invete teorii inutile, sa citeasca despre Andreea Esca si sa rezolve probleme de mate in clasa a V-a, fara teoria care le si sustine…

    Pentru ca e clar ca membrii sai, unii dintre ei, nu pot face lucrurile de mai sus.

    Si atunci, ce fel de scop are Statul in demersul sau de a-si exercita acest drept?

    3. Ok, dreptul Statului… Si atunci Gigel ce face? Doar sta sluj si face ce i se spune sau se opune, uneori atat de voalat incat nici nu se simte?
    Tinand cont ca, in ultimii ani observ cu mare tristete ca oamenii educati au inceput sa vorbeasca in onomatopee si in acronime, mi se pare foarte logic ca scopul educativ al Statului este sa ne transforme pe toti in niste maimute imbracate in haine de firma…

  9. Emmy says:

    @ Mel,
    Telegrafice, ca-s busy rau:

    1. Statul nu-i perfect, ca doar suntem noi. Iar al nostru e confuz rau (iarasi, ca si noi).

    2. Relatia Gigel-stat in cazul drepturilor pozitive (ca educatia, asistenta sociala, sanatatea etc.) merita o discutie mult mai lunga decat imi permit eu acum. Just a snipet: nu-i Gigel victima care se da… si noi toti purtam in ranita, alaturi de bastonul de general, AKM-ul proverbial (uneori real, alteori metaforic).

    3. Sa nu uitam esentialul: cum zicea Mark Twain, „n-am lasat niciodata scoala sa stea in calea educatiei mele”

    Kisses,
    MB

  10. melaniacoman says:

    Tot nu ai dat sursa…

    Si ma stii ca, atunci cand am nervi, caut si gasesc eu sursa – daca exista… Daca nu, ar fi cazul sa pui mana sa scrii naibii cartile alea… 🙂

    Spor la trebi!

    M

  11. melaniacoman says:

    Nu il uit pe Mark Twain… Never!

    Ideea e ca, nemaistudiind tinerii de azi ce studiam eu, sau ce studiai tu, ei uita…

    Si de-aia ne referim – unii dintre noi, cei mai rai, la noile generatii ca la niste generatii de oligofreni.

    M

  12. Emmy says:

    Ref sursa: Deci o iei matalutza de la Michel Foucault, o tii tot inainte, lasi pe stanga History of Sexuality si cand ajungi la Nikolas Rose mai intrebi (asta e din seria ce faceam cand nu chiuleam de la scoala, deci sistemul educational romanesc chiar n-are nici o vina aici; si am avut de ales intre Discipline and Punish in engleza si o pereche de pantofi si nu mi-am luat pantofii aia …asta da Knowledge and Power!)

  13. melaniacoman says:

    Re discutia noastra de azi – nasol de tot… Foaaaaaaaaaarte nasol…

    Ajungi pe niste culmi pe care nimeni, inca, nu a ajuns… Nu stiu daca sa te felicit sau sa ma duc sa imi fac o mustrare scrisa…

    M

  14. Emmy says:

    CORECTIE!!!!!!!!!!!!!!
    „Asta e din seria ce faceam CAND chiuleam de la scoala” („nu” era in plus in comentariul anterior).

    MB

  15. melaniacoman says:

    The right to education has been universally recognised since the Universal Declaration of Human Rights in 1948 (though referred to by the ILO as early as the 1920s) and has since been enshrined in various international conventions, national constitutions and development plans. However, while the vast majority of countries have signed up to, and ratified, international conventions (such as the UN Convention on the Rights of the Child) far fewer have integrated these rights into their national constitutions or provided the legislative and administrative frameworks to ensure that these rights are realised in practice. In some cases the right exists along with the assumption that the user should pay for this right, undermining the very concept of a right. In others, the right exists in theory but there is no capacity to implement this right in practice. Inevitably, a lack of government support for the right to education hits the poorest hardest. Today, the right to education is still denied to millions around the world.

    As well as being a right in itself, the right to education is also an enabling right. Education ‘creates the “voice” through which rights can be claimed and protected’, and without education people lack the capacity to ‘achieve valuable functionings as part of the living’. If people have access to education they can develop the skills, capacity and confidence to secure other rights. Education gives people the ability to access information detailing the range of rights that they hold, and government’s obligations. It supports people to develop the communication skills to demand these rights, the confidence to speak in a variety of forums, and the ability to negotiate with a wide range of government officials and power holders. (right-to-education.org)

  16. Clarra says:

    In liceu faceam 37 de ore pe saptamana. In restul timpului faceam temele – pana la 1-2 noaptea de cele mai multe ori. Abia asteptam sa vina weekendul ca sa am si mai mult timp pentru teme. Acum e floare la ureche cu 30 de ore pe saptamana.

  17. melaniacoman says:

    Bai!

    V-am dat copy/paste la un citat in engleza si am uitat sa comentez ce mi se pare mie ca zice citatul asta: dreptul e al lui Gigel. Da-l dracu’ de stat. Statul are obligatia… creeaza cadrul, pentru ca bouletzul de Gigel sa poata sa beneficieze de dreptul sau la educatie…

    Daca iar n-am inteles, nu mai inteleg.

    M

  18. Emmy says:

    N-ai inteles.

    Gigel este statul. Statul este o colectie de Gigei.

    Citatul tau in engleza este propaganda invatatorului care mutileaza individul uman nascut liber in individ productiv adaptat social, mananca o paine din asta (mai alba sau mai putin alba, depinde de tara si pozitie in sistem) si in plus, adauga insulta la injurie spunandu-i mutilatului ca trebuie sa lupte pentru dreptul lui la mutilare.

    Si ne miram ca unele femei musulmane se arunca in aer pentru dreptul de a purta burka.

  19. Emmy says:

    Si da, eu Gigel in calitate de cetatean votez pentru o lege a mutilarii psihicului uman tanar, astfel incat peste 50 de ani cand voi avea nevoie de un sistem de sanatate publica functional (cu tot cu sistemul de asigurari aferent), sa existe destui mutilati pregatiti adecvat din grupele de varsta active astfel respectivul sistem chiar sa functioneze si sa-mi ofere operatia de sold de care probabil voi avea nevoie.

    Si asta o facem cu totii, de cateva mii de ani.

    Dar nu simt nevoia sa impachetez asta in cuvinte frumoase. Caci inca mai am nevoie sa ma uit dimineata in oglinda.

Lasă un răspuns

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>