Zilele astea am vazut extrem de multi consultanti si consultant-wannabe-s… Si imi pun problema – de ce vor oamenii sa devina consultanti?
Eu imi doresc sa fiu consultant din anul II de facultate, cand am avut un curs de bazele managementului strategic cu cel mai amuzant si cel mai sever profesor pe care l-am avut vreodata… Vorbea despre management cu pasiune, lucru pe care, la momentul acela, l-am apreciat cu atat mai mult cu cat omul era si practician… Spre deosebire de cei mai multi profesori universitari, care au mici tangente cu activitatea organizationala…
Ce am invatat eu atunci de mi s-a pus pata pe consultanta? Cred ca a fost urmatorul lucru: fii tu insuti / insati… daca ai dreptate si iti faci treaba bine, oamenii te vor respecta si aprecia…
In timp, la primul meu job adevarat, am invatat ca a fi consultant este foarte departe de ceea ce credeam eu… Consultantii cu care am lucrat erau departe de a fi material uman de extraordinara calitate – cei mai multi dintre ei erau misfits – neadaptati in tarile lor si care, evident, veneau la noi sa ceara „pamant si apa”… Cei putini si extraordinar de bine pregatiti si de interesati erau ca o binecuvantare… Desi si ei tot misfits erau… Dar erau oameni care se trezeau de dimineata cu scopul declarat de a schimba ceva… Unul dintre ei spunea: „I am training myself out of a job…”
Avand ocazia sa vad atatia consultanti zilele trecute, am vazut oameni de calitate si foarte buni tehnici, dar prosti gestionari si oameni tineri si pasionati de consultanta, dar fara pic de control asupra activitatii lor… Am vazut cum se pot strica relatiile interumane ca urmare a proastei coordonari… Am vazut ce poate face aroganta dintr-o relatie profesionala, cand unul se simte superior altuia…
Ma uitam, deci, zilele trecute, fara sa vreau, la defectele capitale ale consultantilor – de, ce sa-i fac? Sunt si eu unul dintre ei si la cine sa ma uit? La doctori? La profesori? Nu, ma uit si eu la aia pe care ii cunosc…
De multe ori suferim de o oarecare aroganta – nu zic ca nu-i bine, dar sa am de ce sa fiu arogant/a, as zice eu… Suferim, de asemenea, de „amdreptatita”… Asta nu e o boala foarte usoara si din nefericire, este absolut incurabila… Bineinteles ca, odata ce am ajuns la o anumita varsta si experienta, ni se face lene sa mai facem chestii absolut normale – de exemplu, sa ne actualizam CV-ul sau sa citim cap-coada o documentatie de licitatie… Nu mai zic de pus CV-ul in formatul solicitat de o autoritate publica…
Aceste semne – mai ales ultimele, tradeaza o auto-suficienta si o aroganta pe care eu, personal, n-o pot suferi… De asemenea, tradeaza si o lipsa de disciplina si de respect pentru autoritatea publica si pentru cei care pregatesc documentatiile de licitatie…
Asa ca nu stiu de ce ma mai plang eu de sistemul educational romanesc si de haosul care domina in aproape toate organizatiile economice cu si fara profit de la Romanica, daca oamenii care ar trebui sa asigure ceea ce se cheama consiliere si asistenta tehnica si ce naiba o mai fi pentru aceste organizatii nu sunt in stare sa se organizeze pe ei insisi…
Si imi pun din nou problema: de ce vreau sa fiu consultant?
Ei bine, pentru ca, asa cum spunea profesorul cu pricina in cursul lui de bazele managementului, cel mai important lucru este sa dai ceea ce ai mai bun in orice activitate…
17 Comments on “Vreau sa fiu consultant…”
You can track this conversation through its atom feed.
laurentiu says:
„vreau sa fiu consultant” este o afirmatie eronata. nu e corect sa iti propui sa fii consultant. poate ca acesta este motivul pentru care in romania serviciile de consultanta sunt de proasta calitate: pentru ca multi vor sa fie consultanti fara sa aiba nici cea mai mica idee despre ce e vorba, atrasi doar de mirajul unor venituri frumusele pentru activitatea lor de doi bani. nu poti sa-ti propui sa devii consultant in anul 2 de facultate cand nu ai nici cea mai elementara pregatire in meseria pe care o vrei, cu atat mai putin in toate ramurile de activitate (asa cum un consultant trebuie sa o aiba). un consultant fara cunostinte temeinice (temeinice) in special tehnice, si intr-o oarecare masura economice si juridice, ar face mai bine sa nu incurce oameni care cred in proiectele lor.
Consultant nu esti pentru ca ai vrut sa fii din frageda pruncie, ci devii in urma numeroaselor experiente proprii dar mai ales a realizarilor pe care le-ai avut. altfel, esti un simplu „sfatuitor” (cine iti da sfaturi, nu iti da si bani de cheltuiala).
Apropos. Are cineva idee ca pe FEADR Masura 322 s-au depus in decembrie cca 660 de proiecte din care vor fi finantate doar cca 80? Concluzie: 80 de consilii locale au consultanti, si 580 de consilii locale au „sfatuitori”. Realizeaza cineva faptul ca cei 580 de „sfatuitori” au facut ce au facut doar pentru bani si fara sa ii intereseze daca cei care-i platesc au succes sau nu?
Raportul e clar: 80/660=> 12% consultantu/88%”sfatuitori”
Posted on 22 februarie 2009 la 11:43 am.
melaniacoman says:
Draga Laurentiu,
Nu te supara pe mine ca imi atac breasla… Stii doar ca si rechinii se mananca intre ei…
A vrea sa fii consultant si a fi consultant sunt doua lucruri foarte diferite – a stii ca vei fi, odata si odata, consultant, este altceva…
Crezi ca Barbra Streisand nu stia ca va deveni o mare cantareata?
E cam acelasi lucru…
However, vad ca te preocupa soarta a 580 de primarii care nu si-au luat portia de bani FEADR…
Let me tell you, 1. ne aflam intr-un proces competitiv de obtinere a fondurilor – nu ni le da nimeni pe gratis… 2. mai citeste prin blog, poate gasesti articolul ala unde ziceam de clientii care nu stiu ce sa ceara si lasa Consultantul sa ia decizii in locul lor…
Cat despre ACB – scuze, pentru asta chiar nu pot sa imi asum merite, asa i-o zis Onor Comisia (si din cate tin minte, la scoala nu se incepe chiar cu ABC) – draga Laurentiu, inteleg ca e jobul tau ca evaluator (????) sa dai feedback pe care sa il putem utiliza… noi, ceilalti…
Multumesc pentru comentarii! Iar daca evaluatorii de pe FEADR vor continua sa isi faca treaba bine, asa cum au facut si pana acum, sunt sigura ca vom avea absorbtie…
Posted on 22 februarie 2009 la 6:55 pm.
Mihaila Raul says:
Eu ii dau dreptate lui Laurentiu. Inteleg ca ai terminat facultatea in 2004 si lucrezi in bransa de 4 ani. In 4 ani nu devii consultant ci doar aspiri la acest lucru. Eu consider ca un consultant adevarat e acea persoana care are experienta practica ce consta in elaborare proiecte, implementare si asigurarea sustenabilitatii. In 4 ani nu prea ai avut timpul necesar, eventual doar pentru primele doua etape. Sa vezi cum e sa asiguri utilitati de 10.000 RON lunar la un centru social la care nimeni nu da nici un ban. Procentul lui Laurentiu e adevarat: am avut nororcul sa fiu evaluator si am vazut „consultanti” care faceau 6 cereri identice in care dadeau „replace” la localitati. Uneori nici nu cunosteau comanda si inlocuiau bucata cu bucata, scapandu-le uneori un Iasi la Ploiesti si tot asa. Ce analiza a situatiei Locale? Totul era la fel. Copiau proiecte model europene si le scriau pentru Ghimpati, fara nici o legatura cu situatia din teren. Scriau proiecte de integrare pe piata muncii in mediul rural unde toate persoanele erau trecute de 60 ani. Am vazut multe astfel de aberatii. Ce mai spui de proiecte picate la conformitate sau eligibilitate cu bani grei platiti la consultanti? E si vina aplicantilor ca nu stiu sa verifice calitatea unui consultanta si nu stiu sa incheie contracte. In cazul de mai sus ar fi trebuit stipulat ca acel consultant nu primeste nici un ban. Din pacate, buba e ca procesul de alocare a fondurilor nu e transparent. Cunosc „consultanti” care au lucrat pe la diverse AM-uri si le-au trecut prin mana numeroase cereri de finantare, dar ei nu au elaborat una proprie la viata lor. Se bazeaza insa pe „cunostintele” care le au din trecut, iar cererea lor intra, indiferent de calitate, chiar daca nici nu au depus documentatia completa. Pentru ei se poate completa si ulterior. Crede-ma ca stiu ce spun. „Consultanti” adevarati nu sunt nici 10% din cei care pretind acest lucru
Posted on 23 februarie 2009 la 10:48 am.
melaniacoman says:
Exista foarte putini consultanti adevarati in Romania… Tehnic vorbind, si eu, si dumneavoastra, suntem consultanti… Daca suntem adevarati, sau nu… asta e discutabil.
Intr-adevar, mai am de parcurs ceva pasi spre a deveni un consultant adevarat, asa cum sunt cei pe care ii cunosc si ii admir si de la care iau exemplu… Nu-mi aduc aminte sa fi spus pe undeva pe aici ca nu ar fi asa.
Cu toate astea, lucram in niste medii foarte diferite – dumneavoastra va plangeti de lucruri poate mai palpabile decat cele de care ma plang eu…
Ceea ce va pot spune – si sunt mandra de asta – este ca, tanara cum sunt (si non-conformista), am reusit sa obtin increderea (si respectul) celor cu care am lucrat.
A fi consultant inseamna mai mult decat a scrie si implementa proiecte – se pare ca asta nu intelegeti dumneavoastra. Consultanta se poate face la orice nivel… si desi managementul de proiect este si va fi mai mult decat o mare pasiune, nu asta este ceea ce aspir eu sa fac… dar e un mijloc al naibii de bun pentru ceea ce mi-am propus.
A nu castiga proiecte nu este un lucru care depinde doar de Consultant… sau de transparenta cu care se evalueaza proiectele.
Avem un drum foarte lung in fata noastra si din pacate, primul pas pe care trebuie sa il facem este sa nu mai dam vina pe altii pentru ceea ce nu suntem noi in stare sa facem. Primul pas este sa intelegem ce inseamna responsabilitatea.
Posted on 23 februarie 2009 la 11:59 am.
Leandru says:
Subscriu la comentariile de mai sus. A fi consultant inseamna o experienta bogata in anii anteriori. Totusi si daca esti in stare sa scrii o cerere de finantare buna nu te face un consultant bun. In ce domeniu trebuie sa lucrezi ca sa devii un „consultant” in cereri de finantare ? Ia incercati sa implementati ce ati spus in cerere si vedeti cum da-ti cu capul. Cred ca valoarea unui consultant se vede la implementare.
Posted on 23 februarie 2009 la 1:52 pm.
melaniacoman says:
Ce inseamna „experienta bogata”?
Cine judeca asta? Cum? Dupa ce criterii?
Bun, valoarea consultantului se vede la implementare – si te intreb: daca Clientului nu-i place fatza mea? Pot eu sa ii dovedesc cumva ca sunt bun/a? Din experienta mea personala (aia care este), iti pot spune ca e foarte greu sa ii faci pe oameni sa treaca peste o senzatie de respingere cum e asta (ce-i drept, nu imposibil)…
Este o mare diferenta intre ce scrie in CV-ul unui om si ce a facut omul ala cu adevarat. Un consultant bun este specializat, este un „tehnic” bun in domeniul lui. De obicei, in proiectele PHARE, era caracterizat drept expert in… Iar fiecare echipa de experti avea un Team Leader, a carui principala preocupare era implementarea.
Paranteza – Majoritatea consultantilor buni sunt dificili, tocmai pentru ca sunt buni. Consultantii draguti si blanzi trebuie sa va faca sa va puneti intrebari serioase.
Posted on 23 februarie 2009 la 3:11 pm.
Leandru says:
Intr-adevar se cuvine o completare. In opinia mea un consultant ar trebui sa aiba in spate macar 15 ani de experienta in domeniul in care asigura consultanta. Adica sa se fi lovit de tot soiul de situatii particulare si care sa le fi rezolvat. De asemenea cred ca un consultant trebuie sa-ti dea o informatie in functie de aria de activitate cu o acuratete intre 70-100%. Trebuie sa-ti spuna la timp ce se va intampla. Asta este ce am observat cand am lucrat cu ei. In management de proiecte m-am lovit de multe ori de acesti oameni. Nu ar fi asa de important daca sunt mai buni sau mai putin buni pentru ca mai important este daca le pasa sau nu in ceea ce fac. Cu alte cuvinte iti vor numai banii sau vor sa duca pana la capat o treaba buna ceea ce este greu sa o cuantifici prin textul unui contract. Sunt multe de spus aici si chiar s-ar merita infintarea unui chat pe tema asta. Dupa cele ce am vazut in ultimii trei ani m-am tot intrebat cum ar trebui sa fie un bun consultant. Cum poate fi masurat un bun consultant? Dupa nr de clienti? Dupa ce anume scoate din gura ? 🙂 In mod definitiv sunt de acord ca un redactor de cereri de finantare nu se poate asimila unui consultant. Si sunt multi care se axeaza numai pe asta.
Posted on 24 februarie 2009 la 11:10 am.
vali says:
Mihaela tu spui „De multe ori suferim de o oarecare aroganta – nu zic ca nu-i bine, dar sa am de ce sa fiu arogant/a, as zice eu”
Am gasit definitia arogantei „Purtare obraznică şi sfidătoare; atitudine de mândrie dispreţuitoare”
In rest imi place ce spui si mai ales faptul ca spui.
Cum poti fi contactata direct?
Posted on 25 februarie 2009 la 8:42 am.
melaniacoman says:
Corect – aroganta exact asta inseamna…
Mi-a zis odata, mai demult, o colega de Master:
„Nu te poti purta ca si cand tu esti cea mai desteapta persoana din lume, iar toti ceilalti sunt niste idioti”
Aroganta vine atunci cand spui:
„Ba da, pot si o si fac!”
Norocul meu ca nu ma comport asa tot timpul… 🙂
Posted on 25 februarie 2009 la 9:50 am.
Robi P. says:
Am ajuns aici cautand pe google propozitia „cum sa devii un consultant apreciat”.
Citit pana la sfarsit, pot spune ca am cateva puncte din articol care m-au lamurit cat de cat.
Eu cread ca nu poti fii un consultant valoro daca nu ai lucrat in acel domeniu, indiferent care ar fi el.
Daca ai experienta in domeniul respectiv in toate aspectele si etapele lui, atunci poti deveni un consultant veritabil.
Posted on 21 august 2012 la 4:44 pm.
Cm. DRAGAN says:
Vreau sa pot contribui la accelerarea proceselor de finantare,mai ales ca am vazut ca exista o serie de abordari primitive in acea zona care tine de bani,circulatia monedei,conversia monedelor,evaluarea si determinarea costului produselor,prestatiilor si serviciilor si alte domenii similare cu care eu cochetez. 10.07.2013
C.M.Dragan
Membru de onoare al Academiei
Posted on 11 iulie 2013 la 5:16 am.
vlada says:
Melania, daca in 2009 ai postat despre ce ti-a spus „o colega de master”( eu as fi spus o colega, de ce trebuia sa sct in evidenta asa ca am facut un master!?), de ce nu ai incercat sa schimbi nimic? Lasa atitudinea sata ca le stii pe toate ,mai ai multe de invatat, in primul rand ca atitudine!
Posted on 17 august 2013 la 9:00 pm.
vlada says:
Si: melania, tu vrei sa te numesti consultatnt? Invata sa respecti cilentul, in primul rand! Tu sti consultant daca scrii un proiect prost, doar de dragul de a-l scrie si a lua banii pe scriere? Daca vrei sa fii numita consultant, acorda consultanta clientului, nu-l jignii si nu face tu pe desteapta in fata lui! Si nu-i ataca nici pe cei care iti raspund pe blog, dac ati-ai deschis blog, asumati parerile celorlati!
Mai am o nedumerire: unde ti-ai fotoshopat fotografiile postate?
Posted on 17 august 2013 la 9:08 pm.
narcis cotea says:
ce facultate ar fi ok sa fac pentru a putea deveni mai usor consultant ???? va rog sa ma ajutati cei ce stiti !!
Posted on 10 iunie 2015 la 4:34 pm.
mariustan says:
Ma uit printre comentarii si ma intreb daca oamenii si-au schimbat mentalitatea? si cu paerere de rau gasesc raspunsul pe care nu vroiam sa-l vad: sunt multi care inca n prefera sa gaseasca partea negativa in orice.
Din moment ce ai studii se presupune ca ai destul cunostinte intr-un domeniu, nivel de cunostinte care sa iti permita sa devii consultant. Ca esti novice, este partea a2a, dar vei deveni specialist doar practicind. Cel putin acesta este conceptia pe care eu am adoptat-o studind in alta tara. Sistemul de invatamint din Romania (si eu sunt produsul lui) este bun pina la un anumit punct. cind vine vorba de studii universitare si post-universitare nu prea am experienta (in Romania), dar stiu ca unde am studiat eu se pune accent pe corelarea teoriei cu practica. Sunt foarte multi colegi de-ai mei care au fost recrutati inainte de a termina studiile post-universitare de catre companii de consultanta (PWC, EY, Delloite, etc) pe posturi de consultanta. Incepatori desigur! normal ca acum ei sunt seniori consultant, dar relevanta a ceea ce spun sta in faptul ca nu trebuie sa treaca 4-10 ani de munca intr-un domeniu pentru ca cineva sa poata deveni consultant. De fapt totul sta in capacitatea persoanei respective de a analiza, de a intelege procesul si de a avea o solutie sustenibila la o anumita problema. Deci Melania Coman follow your dream! Or at least I hope you are already there!
Am sa revin Melania, daca nu tederanjeaza, pentru ca ma tot gindesc de ceva timp ce as putea sa fac daca m-as intoarce in tara cu oo Diploma in Business Studies si un Masterat in Management Strategic si Planning?
Posted on 19 aprilie 2017 la 7:04 pm.
Melania Coman says:
Daca imi pot permite un sfat, in special catre cei care au vieti mai linistite sau mai putin linistite in alte tari – iarba verde de acasa nu e nici verde, nici gustoasa… (n-am gasit alta rima)
Iar consultanta nu mai e ce era odata.
Asadar, va doresc sa aveti curaj sa mergeti si intr-o alta tara, sa vedeti si sa traiti si alte experiente, iar daca dupa aceea vreti sa va intoarceti si sa va faceti consultanti, sper sa gasiti o piata mai matura si oportunitati in care sa nu ajungeti sa cadeti la mana lui „merge si asa”.
Posted on 19 aprilie 2017 la 7:15 pm.
Melania Coman says:
Realizez ca poate am fost egoista in a raspunde doar individual… Ca scuza am doar ca o vreme, comentariile ajungeau in spam…
Email catre NARCIS:
Buna, Narcis!
In primul rand, scuze ca raspund de-abia acum. Din cauza absentei prelungite, toate alertele finantare.ro ajungeau in spam.
Ca sa iti raspund pe scurt, in primul rand, ai nevoie sa te gandesti ce stii tu sa faci cel mai bine si ce iti si place cu adevarat. Consultantii sunt si in mediul public / fonduri europene, dar si in privat. Si intre noi fie vorba, in privat se castiga mai bine.
Ca top dificultate a facultatii, politehnica si constructiile sunt cele mai cele. Cu toate astea, cunosc oameni care la 32 de ani, dupa 7 ani de munca, au ajuns si la 4-5000 Euro pe luna ca specialist Quality Assurance pe proiecte de supervizare constructie autostrazi. La asta mai adauga si 2 limbi straine de circulatie mondiala (engleza – must + franceza sau germana sau spaniola sau ceva mai exotic). De asemenea, cunosc absolventi de automatica / calculatoare cu salarii de pici… Dar ei oricum sunt bine platiti si in Romania.
Pe economic, e relativ usor de intrat, relativ usor de iesit din facultate, iar competitia e mai mare. Un MBA nu poti face decat dupa 4-5 ani de munca (altfel nu se justifica, pentru ca nu ai cu ce face comparatie), asa ca ai de tras pe un astfel de job.
Mai sunt si consultantii pe mediu – geografie, geologie, etc…, pe transport (foarte bine platiti) sau pe social (si aici pot intra orice lucruri, de la medicina la asistenta sociala).
Daca vrei sa vezi cam ce se cauta, intra pe DevelopmentAid si fa-ti un cont de utilizator. O sa iti dai seama cam ce profile exista si cam ce trebuie sa faci inainte, in timpul si dupa facultate, pentru a obtine un job de consultant…
Mult noroc si spor in toate!
Posted on 19 aprilie 2017 la 7:17 pm.