Atunci cand incepem sa scriem un proiect, e bine sa pornim de la o idee de proiect si de la o problema reala – problema mea cea mai mare cand stateam la gazda mea era ca niciodata nu ajungeam la timp sa ii deschid omului cu lumina, pentru citirea contoarului. Mi-as fi dorit sa am contoarul pe palier, ca sa il citeasca si singur si eu sa nu stau stresata ca trebuie sa ma duc acasa sa ii deschid usa. Pentru 5 minute, pierdeam 3 ore de munca.
problema = situatia actuala = contoar in casa
grup tinta = toti locatarii de blocuri vechi, unde contoarele de lumina sunt in casa
situatia dorita = contoar pe palier
beneficiari = % / toti locatarii de blocuri vechi, ale caror contoare se vor muta din casa pe palier
Pot sa scriu un proiect? Evident ca acum am cel putin o parte destul de importanta a proiectului clara, deci… in principiu, da, as putea sa fac asta. Daca m-as numi… cum ii cheama pe cei care se ocupa de asta? A, Electrica… Sau primaria… Sau, de ce nu, o simpla asociatie de proprietari…
(Fac o paranteza care se impune – eu am renuntat acum cativa ani buni la televizor… De asemenea, am renuntat la multe dintre modalitatile umane de a se informa… Cand scriu un proiect, aflu totul despre domeniul proiectului, piata, who’s who, proces de productie, etc. Dupa aceea, incerc sa impachetez in memoria de lunga durata cat mai multe, iar restul se arunca – este o buna modalitate de a ramane cat de intreg la cap poate ramane un consultant.)
Ce mai trebuie sa fac? Trebuie sa imi cuantific grupul tinta – fiti intotdeauna atenti la numere – desi acum incercam sa sensibilizam pe finantator si sa ii spunem ce nasol ne e noua, locatarilor de bloc sa plecam 1 joie pe luna de la munca cu 3 ore mai devreme ca sa ii deschidem omului de la lumina sa citeasca contoarul, la faza de buget si analiza cost-beneficiu trebuie sa il dam pe spate… Ideea e ca dupa ce finantatorul (ma rog, evaluatorul lui) va citi proiectul, sa spuna: „Doamne, cum m-am descurcat eu fara proiectul asta pana acum????”
Hai sa revenim totusi, la a clarifica termenul de problema – Cineva foarte inteligent spunea ca atunci cand ai la indemana un ciocan, tinzi sa abordezi toate problemele ca pe niste cuie…
Problema, in viziunea finantatorului poate sa fie o situatie nu tocmai roza, de aceea pentru partea din stanga am folosit un mov deschis, sau poate sa fie o oportunitate – exact opusul semantic al cuvantului „problema”. De ce? Pentru ca si o oportunitate pe care o vezi, dar pe care nu stii sa o finantezi devine, invariabil, o problema…
Obiectivul… obiectivul este ceea ce imi doresc eu sa am in viitor – intr-un viitor nu prea indepartat, eventual ar fi bine sa fie pana ajung la pensie, cand oricum nu voi mai avea de ce sa fug de la serviciu, pentru ca, nu-i asa, oricum voi sta acasa…
Ca sa nu va dau totul mura in gura, o sa va dau ca tema de gandire cum sa formulam obiectivul pentru o asociatie de proprietari, pentru a obtine finantare pentru asa ceva…
Descrierea proiectului va cuprinde:
-Strategie si resurse (cum, cu cine si cu ce)
-Activitati
-Rezultate
-Indicatori masurabili de verificare
In principiu, asta e de ajuns – modul in care le cosmetizam este cu totul si cu totul altceva… De exemplu, am putea sa realizam un Gantt Chart – eu personal prefer Excel pentru asa ceva, in locul unor instrumente mai serioase de lucru, gen Microsoft Project sau Primavera, desi exista cateva astfel de instrumente gratuite online si nu e deloc dificil sa le utilizam.
Excelul ne ofera formule – Multumesc lui Dumnezeu pentru cel care a inventat Excelul, mie una mi-a facut viata mult mai usoara! – dar ne ofera si modalitati grafice de reprezentare… bare, grafice, etc.
Tot asa am putea sa realizam un Logframe = matrice logica (Logical Framework Matrix), care iarasi este un instrument deosebit de valoros pentru project planneri / project writeri si project manageri.
Logframe-ul ne arata pe verticala – obiective (general+specific / specifice), rezultate, activitati, iar pe orizontala: descriere, indicatori de verificare obiectivi, surse de verificare si ipoteze de lucru – pentru activitati, se mentioneaza costuri si resurse. Obiectivul general al proiectului nu are nici o ipoteza atasata – trebuie sa fie in asa fel formulat incat sa eliminam situatia in care el nu se va realiza. (De fapt, proiectul se scrie dupa completarea matricii logice – ea este poza cea mai realista a proiectului)
Daca ati inceput sa scrieti proiectul fara sa va completati un Logframe, mai ganditi-va! Fiecare dintre punctele mentionate mai sus va duce intr-unul dintre capitolele obligatorii ale unei cereri de finantare pe fonduri structurale – obiectivele si ipotezele in context si justificare, precum si in project management (evaluarea riscurilor), rezultatele si indicatorii sunt capitole distincte in cerere, activitatile la fel…
Si iata cum, cu un simplu instrument pe care il gasiti cu orice cautare pe google, puteti sa invatati sa scrieti un proiect…
Pana data viitoare!
No Comments on “Teoria, ca teoria… practica ne omoara???”
You can track this conversation through its atom feed.